بررسی بازی

بررسی بازی Graven | جذاب برای طرفداران Hexen

بعد از سه سال تلاش، شرکت ۳D Realms در نهایت بازی Graven را برای طرفداران سبک Boomer Shooter و بازی‌های اول شخص کلاسیک عرضه کرد تا بتواند طرفداران Hexen و Heretic را هیجان‌زده کند. با سرگرم پلاس برای بررسی بازی graven همراه باشید .

بررسی بازی Graven

اگر در دهه سوم عمرتان هستید، مطمئناً با شرکت ۳D Realms آشنا هستید. این شرکت در ۲۸ سال گذشته با انتشار شوتر اول شخص Duke Nukem، خود را به عنوان یکی از نام‌های برجسته در صنعت بازی‌های کامپیوتری معرفی کرد. اما به دلیل مشکلات حقوقی مربوط به همین بازی، تا حدی که به مرز تعطیلی کامل نزدیک شد. در سال ۲۰۱۴، با سرمایه جدید، شرکت احیا شد و بازی Ion Fury را منتشر کرد.

بررسی بازی Graven | جذاب برای طرفداران Hexen

سه سال قبل، در مراسم Realms Deep 2020، شرکت ۳D Realms بازی Graven را با یک ویدیو گیم‌پلی ۳۰ دقیقه‌ای معرفی کرد. Graven به عنوان یک دنباله معنوی برای Hexen II معرفی شد و با استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 ساخته شده است. با این حال، طراحی گرافیکی آن به صورت پیکسلی و با استفاده از فرمت Low Poly انجام شده تا حس نوستالژی را برای بازیکنان قدیمی ایجاد کند. در سال‌های اخیر، تعداد زیادی بازی در سبک شوترهای اول شخص قدیمی (Boomer Shooter) منتشر شده‌اند، از بازی‌های بزرگ با بودجه بالا تا بازی‌های کوچک توسط یک توسعه‌دهنده.

بازی داستان کشیشی است که از دستورات مافوق خود سرپیچی می کند و حاضر نیست دخترش را قربانی کند. به همین دلیل، او به یک شهر کوچک دورافتاده سفر می کند تا بقیه عمر خود را در دنیایی پر از بیماری و موجودات اهریمنی بگذراند. اگرچه ما نمی توانیم هیچ جایزه ای به خط داستانی Graven بدهیم، اما این داستان نسبتا سطحی فضایی تاریک، ترسناک و مرموز را ایجاد کرده است.

این دنیای اسرارآمیز با وجود طراحی با گرافیک پیکسلی، از عناصر مدرنی مانند نورپردازی و بازتاب پیشرفته، عناصر تخریب پذیر و مدل های پیچیده استفاده می کند. این امر در کنار محیط های متنوع، فضا و فضای گراون را نقطه قوت اصلی خود کرده است. تا جایی که حتی پرسه زدن در شهر مبتلا به بیماری و کانال های زیرزمینی آن می تواند لذت بخش باشد، یادآور Skyrim.

وقتی وارد روند بازی و گیم‌پلی می‌شویم، المان‌هایی بیش از انتظار را در اختیارمان قرار می‌دهد. در ابتدای بازی فقط یک عصا و تعدادی شیشه Health دارید که شما را یاد بازی‌های نقش‌آفرینی می‌اندازد؛ اما زمانی‌که وارد اولین مأموریت خود برای پاک‌سازی سیاه‌چاله شهر از زامبی‌ها می‌شوید، اولین اسلحه دورزن را که جادوی پرتاب آتش است، در اختیارتان قرار می‌گیرد. البته این جادو چندان قدرتمند نیست و اصلی‌ترین هدفش، آتش زدن المان‌های محیطی و باز کردن راهتان است.

با پیشروی در بازی، شما قادر خواهید بود تا به تدریج اسلحه‌های جدیدی را بدست آورید و قدرت خود را افزایش دهید. این اسلحه‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلف باشند، مانند کمان‌های جادویی که توانایی پرتاب تیرهای مهارتی را دارند، یا شمشیرهای قوی و تیز که با ضربات قاطعانه می‌توانید دشمنان خود را شکست دهید.

علاوه بر اسلحه‌ها، شما می‌توانید از جادوها و قدرت‌های خارق‌العاده‌ای استفاده کنید. این قدرت‌ها می‌توانند شامل درمان خود، افزایش سرعت حرکت، ترمیم نقاط ضعف و حتی فریب دشمنان باشند. با استفاده هوشمندانه از این قدرت‌ها، می‌توانید بهترین استراتژی برای مقابله با دشمنان را پیدا کنید و آن‌ها را شکست دهید.

با پیشرفت در داستان بازی، شما همچنین قادر خواهید بود مناطق جدیدی را کشف کنید و مواجهه‌ی با دشمنان مختلفتری داشته باشید. این مناطق مملو از چالش‌های جدید و رازهای پنهان هستند که برای رسیدن به آن‌ها باید معماهای مختلفی را حل کنید و مهارت‌های جدیدی را به دست آورید.

در نهایت، یک بازی اکشن و ماجراجویی جذاب است که با سبک هنری تیره و گوشه‌گیری خود، شما را در دنیایی مبهم و مهیج فرو می‌برد. با انجام مأموریت‌های مختلف و کشف رازهای دنیای بازی، شما تجربه‌ی هیجان‌انگیزی خواهید داشت و در مقابل دشمنان خطرناکی که در انتظار شما هستند، باید مبارزه کنید.

بررسی بازی Graven | جذاب برای طرفداران Hexen

در بازی ، هم‌چنان می‌توانید حس بی‌هویتی را تجربه کنید. Graven تلاش می‌کند تا به طور همزمان چند نوع بازی را ارائه دهد. این انواع شامل بازی RPG کامل با مأموریت‌های اصلی و فرعی است که حتی یک سیستم مالی برای خرید و فروش آیتم‌های مختلف نیز دارد. همچنین بازی شامل بازی اول شخص شوتر Boomer است که سریع و هیجان‌انگیز مثل Hexen و Heretic است و در آن از سلاح‌ها و جادوهای متنوع و عجیب استفاده می‌شود.

همچنین بازی شامل بازی Dungeon Crawler است که شبیه به Zelda است و دارای پازل‌های مختلفی است که باید با هوش و ذکاء و قابلیت‌های کاراکترتان آن‌ها را حل کنید. با این حال، نمی‌توانیم Graven را به طور واقعی یک بازی RPG تلقی کنیم، زیرا هیچ سیستم ارتقایی وجود ندارد و تنها راه برای افزایش قدرت، یافتن یا خرید سلاح‌ها و جادوهای بهتر است. همچنین، در روند و سرنوشت بازی هیچ حق انتخابی ندارید. به این ترتیب، پس از سه سال توسعه، هنوز هم با یک بازی ناتمام مواجه هستیم.

موضوع بعدی به مشکلات فنی بازی مربوط می شود. من شخصا از اولین نسخه بتا این بازی را دنبال می کردم و امیدوار بودم که مشکلات فنی متعدد در نسخه نهایی برطرف شود. با این حال، این مشکلات همچنان وجود دارد. اگرچه بازی بدون هیچ افت فریمی روان اجرا می شود، اما من در حین بازی Graven چندین بار کرش را تجربه کردم. همچنین مسائل فنی دیگری مانند انیمیشن های پرگل برای دشمنان و گیر افتادن آنها وجود دارد. گاهی اوقات، این مشکلات فنی حتی می تواند موارد مهم را خراب کرده و مانع پیشرفت شما شود. با این حال، ۳D Realms قول داده است که در ماه‌های آینده به‌روزرسانی‌های بزرگی را برای Graven منتشر کند.

بررسی بازی Graven | جذاب برای طرفداران Hexen

علیرغم همه این عوامل، Graven در هسته خود یک بازی سرگرم کننده و یک Boomer Shooter سریع و اکشن است که می تواند شما را ساعت ها روی صندلی خود بچسباند. اسلحه ها با جلوه های صوتی و عکس العمل های شدید خود، حس شکست ناپذیر بازی های کلاسیک را به بهترین شکل ممکن زنده می کنند. در این بازی هر کمان نقش یک نوع سلاح متفاوت را ایفا می کند. کمان بزرگ، اگرچه به آرامی شلیک می کند، می تواند چندین زامبی را با یک تیر از بین ببرد. از طرف دیگر کمان کوچک این قابلیت را دارد که مانند یک تک تیرانداز بزرگنمایی کند.

خوشبختانه مشکلی در مورد تعداد فلش های بازی وجود ندارد. در واقع سلاح های بازی آنقدر خوب هستند که ما فقط از جادو برای حل معماها یا موقعیت های خاص استفاده می کردیم. با این حال، در هر لحظه فقط می توانید دو سلاح در دست داشته باشید و بقیه سلاح ها در منوی Inventory قرار می گیرند. منوی Inventory شباهت زیادی به بازی های RPG دارد و در آن می توانید پول، سلاح، جادو و الماس های مربوط به کارکنان خود را مدیریت کنید.

بازی Graven ذاتاً دشوار است. مهم نیست که چه سطحی از دشواری را انتخاب می کنید. Graven یک بازی چالش برانگیز است. پس برای مردن زیاد آماده باشید. به خصوص در بخش دوم (بخش زمستان) که زامبی ها با سرعت نور به سمت شما می آیند. با این حال، ارتقاء سلاح های شما می تواند به طور قابل توجهی سختی بازی را کاهش دهد. برای ارتقاء سلاح های خود به طلا نیاز دارید که در طول بازی می توانید آن ها را جمع آوری کنید. به خاطر داشته باشید که بخش زیادی از این طلا در بشکه ها و جعبه ها یافت می شود، بنابراین هر زمان که جعبه یا بشکه ای دیدید، حتما آن را بشکنید.

بررسی بازی Graven | جذاب برای طرفداران Hexen

بازی Graven از سه بخش بزرگ غیر خطی یا بهتر است بگوییم سه هاب تشکیل شده است که به ترتیب در شهر باتلاقی، قلعه برفی و بیابان قرار دارند. هر یک از این هاب ها حاوی ماموریت های اصلی و فرعی هستند که شما را در دنیایی عجیب غوطه ور می کنند. مانند بیشتر Boomer Shooters، این بازی قرار نیست دست شما را در طول سفر نگه دارد. گاهی اوقات ممکن است گم شوید و نیاز داشته باشید که یادداشت های دفتر خود را با دقت بخوانید تا مسیر درست را پیدا کنید. داشتن سیستمی مانند قطب نما در این بازی ضرری ندارد.

سیستم Fast Travel نیز وجود ندارد. این به تنهایی مشکلی ایجاد نمی کند، اما باید بدانید که هر زمان که بازی را شروع می کنید، به هاب باز می گردید، بنابراین پیاده روی های زیادی در پیش خواهید داشت. این بازی همچنین شامل پازل های متعددی است. اکثر این معماها کاملاً ساده هستند و با قرار دادن جعبه روی دکمه حل می شوند، اما برخی از آنها نیاز به تفکر زیادی دارند و حتی شما را مجبور می کنند یک قلم و کاغذ در کنار خود داشته باشید.

بعد از سه سال توسعه و وعده ساخت دنباله‌ای برای بازی‌های کلاسیک id Software مانند Hexen و Heretic، شرکت ۳D Realms در نهایت بازی Graven را برای کامپیوتر عرضه کرده است و تا حد زیادی هم موفق بوده است. هنگامی که نسخه بتای این بازی منتشر شد، نتوانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند؛ اما حالا با انتشار نسخه نهایی، وضعیت بازی بهبود یافته است.

طراحی، اتمسفر و اکشن بازی واقعاً بی‌نظیر بوده و طرفداران سبک Boomer Shooter را کاملاً راضی نگه می‌دارد؛ اما مشکلات فنی زیاد، درجه سختی نامتعادل و نقص‌های دیگر باعث شده تا فاصله زیادی با یک شوتر کلاسیک بدون نقص مثل Amid Evil یا Dusk وجود داشته باشد. شما می‌توانید بازی Graven را با قیمت ۲۵ دلار از طریق فروشگاه استیم تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا