بررسی فیلم و سریال

بررسی فیلم نامه های کوچک شرورانه (Wicked Little Letters) خشم زنانه

در این متن، فیلم نامه های کوچک شرورانه از زاویه‌ی یک داستان واقعی نگاهی به سختگیری‌های کلیسا، تبعیض‌های نژادی و جنسیتی می‌اندازد. این نامه‌ها با هجوآمیزی و تندی به این موضوعات می‌پردازند و بازی الیویا کلمن باعث می‌شود که زندگی و تجربیات افراد در این موارد به طرز جذاب و زیبا به تصویر کشیده شود. با سرگرم پلاس همراه باشید.

الیویا کلمن با بازی هوشمندانه و بازیگری قوی خود، نقش فیلم نامه های کوچک شرورانه را به زندگی می‌اندازد و آن‌ها را به شکلی تازه و جذاب به تماشاگران ارائه می‌دهد. این تجربه تماشا با پرداختن به موضوعات داغ و اجتماعی، احساسات مختلفی را در بین تماشاگران ایجاد می‌کند و آن‌ها را به فکر و تأمل می‌اندازد.

با تمرکز بر روی سختگیری‌های کلیسا و تبعیض‌های موجود در جامعه، این متن نه تنها یک تجربه سینمایی جذاب ارائه می‌دهد بلکه به تأمل در مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز تشویق می‌کند. این نگاه شرورانه و هجوآمیز به موضوعات حساس، باعث می‌شود که تماشاگران به طرز عمیق‌تری به این مسائل نگاه کنند و از زاویه‌های جدیدی به آن‌ها نگریسته شوند.

کمدی سیاه در دنیای سینما یک نوع هنر هوشمندانه است که از ابتدا تا انتها نیاز به تلاش بسیار سخت دارد. کارگردان و نویسنده باید موضوعات جدی و دلهره‌آور را با زاویه‌ای طنزآمیز به تصویر کشانده و برای جامعه و مخاطبان جذاب کنند. این ژانر به مسائل عمیق و مهمی که در شرایط عادی قابل قبول نیستند، با یک لحن طنزآمیز نگریسته و تماشاگران را شگفت‌زده می‌کند. این کار آسان نیست ولی موضوعاتی که قبلاً به عنوان تابو شناخته می‌شدند، اکنون از یک نگاه جدید بررسی و انتقاد می‌شوند.

کمدی‌های سیاه باید توانایی شوک دادن و افکار تماشاگر را به چالش کشیدن داشته باشند. این نوع فیلم‌ها، اگر نتوانند توجه و تفکر تماشاگر را جلب کنند، به عنوان کمدی‌های سطحی که تنها برای سرگرم کردن مخاطب‌ها ساخته شده‌اند، شناخته می‌شوند. این فیلم‌ها موضوعات مختلفی را مطرح می‌کنند از جمله سیاست، دین، تعرض، فساد و غیره. آنها به چیزهایی که گاهی اوقات تابو است، بی‌پرده پرداخت می‌کنند. فیلم‌نامه‌های کوچک شرورانه نیز به این دسته از آثار متعلق می‌شوند. با استفاده از قالب کمدی، فیلم‌ساز به یکی از مسائل اساسی انسانی پرداخته و آن را بررسی و انتقاد می‌کند.

بررسی فیلم نامه های کوچک شرورانه (Wicked Little Letters) خشم زنانه

در انگلستان پس از جنگ جهانی اول، نامه‌های شرورانه کوچکی ارسال می‌شد. در آن زمان، بخشی از جامعه هنوز به سبک زندگی سنتی خود پایبند بود و تعصبات جنسی، دینی و نژادی مانع از برقراری روابط انسانی بین اقشار مختلف جامعه می‌شد. فیلم Wicked Little Letters از ابتدا با ورود به بخش درام خود، توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. ادیث به دلیل دریافت نامه‌های بی‌ادبانه، به اداره پلیس مراجعه می‌کند و آن‌ها بدون داشتن هیچ مدرکی، همسایه او را به نام رز که یک ایرلندی است، دستگیر می‌کنند. دختر رز گاهی گیتار در دست می‌گیرد و خطاهای کوچکی نیز انجام می‌دهد.

نامه‌های کوچک با اندیشه‌های شرورانه، ایده‌های پلیسی در فیلم نامه های کوچک شرورانه

بدون وثیقه ۳ پوندی، رز به زندان فرستاده می‌شود. دوستان ادیث خوک مریض را می‌فروشند تا با پولش رز را آزاد کنند. پس از آزادی، رز دوباره مورد اتهام قرار می‌گیرد و به عنوان مهاجر ایرلندی تصور می‌شود که اعصاب شهروندان را بهم می‌ریزد. فیلم Wicked Little Letters با یک پرسش شروع می‌شود و به معمایی پیچیده می‌پردازد، در حالی که نامه‌های شرورانه و ایده‌های پلیسی را بررسی می‌کند تا نگارنده‌ی آنها را پیدا کند.

تنها یک فرد در این موقعیت واضحاً بی گناهی رز گودینگ را می‌فهمد و آن هم افسر زن رنگین‌پوست است که خود نیز تحت تبعیض قرار گرفته است. این افسر زن، موس، به سرعت متوجه می‌شود که یک اشتباه رخ داده است، زیرا خود او نیز به دلیل جنسیت خود، با تبعیض مواجه شده است. موس به شکلی که در داستان‌های جنایی کلاسیک دیده می‌شود، شروع به جمع‌آوری شواهد می‌کند تا مقصر اصلی این اتفاق را پیدا کند. او گروهی از زنان تشکیل می‌دهد تا بتوانند فردی به جز رز گودینگ را برای این اتفاق پیدا کنند.

موس در این فرایند به عنوان یک نماد فمنیستی نمایان می‌شود، زیرا او هم سیاهپوست است و هم یک زن. او با مشکلاتی مواجه می‌شود از جمله عدم داشتن حق ازدواج و عدم دریافت دستبند، همچنین صحبت‌هایش در دادگاه اهمیت چندانی ندارد و احتمالا به دلیل تحقیقاتش ممکن است تعلیق شود.

بررسی فیلم نامه های کوچک شرورانه (Wicked Little Letters) خشم زنانه

موس برای پیدا کردن مقصر اصلی این ماجرا، از سپر مردانه‌ی اداره‌ی پلیس عبور می‌کند و نقشه‌ای حساب‌شده برای این کار می‌کشد. در فیلم Wicked Little Letters، زنان به شکل پررنگ و کنشمند نمایش داده می‌شوند، سرشار از نیرویی طغیان‌گر علیه جهان مردانه. فیلم Wicked Little Letters بدون استفاده از شعارهای فمنیستی مرسوم، ایده‌های زنانه‌ای را به تصویر می‌کشد. فیلم Wicked Little Letters، با طنز و مرموزی، تماشاگر را به فکر وادار می‌کند و او را به مواجهه با جهانی مردسالار و زورگو تحریک می‌کند. فیلمساز با طنز، موقعیت‌های تبعیض‌برانگیز را به تصویر کشیده و مخاطب را در جریان این جهان تلخ قرار می‌دهد.

خلق ایده‌های فمنیستی شعاری و توی چشم در فیلم Wicked Little Letters

مردان در دنیای نامه‌های کوچک شرورانه، به نظر می‌رسند که موجودات شرور، منفعل و بی‌توجه هستند. آنها یا مانند نامزد رز گودینگ کاری از دستشان برنمی‌آید و یک شیلینگ هم ندارند، یا اسباب ناراحتی زنان را همانند رئیس اداره‌ی پلیس فراهم می‌کنند و مانع از رسیدن به هدف‌شان می‌شوند. یک نکته‌ی جالب در فیلم Wicked Little Letters، تمرکز بر جنس و تقسیم‌بندی قهرمانان و ضدقهرمانان آن است. در نگاه اول ممکن است فکر کنیم که ضدقهرمان یک کاراکتر است که نامه‌های شرورانه می‌نویسد و برای شهروندان مشکل‌ساز می‌شود. اما واقعیت این است که ضدقهرمان، یک پدر و شوهر است، کسی که با تربیت دخترش، خشم و نفرت را در وی ایجاد کرده است.

تمام زنان فیلم Wicked Little Letters به عنوان قهرمانان داستان شناخته می‌شوند و مردان و جهان عجیب آن‌ها به عنوان ضدقهرمانان ظاهر می‌شوند. در پایان داستان، رز گودینگ بدون هیچ گله‌ای از ادیث خارج می‌شود و همه با یکدیگر خندیده و شاد هستند. سه شخصیت اصلی فیلم، افسر موس، ادیث و رز گودینگ، هر کدام به نحوی سعی دارند تا قوانین سختگیرانه این جهان را تغییر دهند و داستان را بازنویسی کنند. اما قهرمان اصلی داستان، کسی است که ضربه‌ی کاری‌تری می‌زند.

ادیث، قهرمان جهان زنانه‌ای است که برای اولین بار بر خلاف آموزه‌های سختگیرانه علیه آنها مقاومت می‌کند و زنان دیگر را به انقلاب واداشته است. در جهان مردسالارانه، زنان پیشرو، شورشی، خودمایه و پرسشگر به عنوان تهدید‌های بالقوه شناخته می‌شوند که به سرعت اهدافشان را دنبال می‌کنند. ادیث نیز یکی از این زنان است.

بررسی فیلم نامه های کوچک شرورانه (Wicked Little Letters) خشم زنانه

بعد از اینکه افسر موس و دوستانش متوجه شدند که تمام نامه‌های کوچک شرورانه از طریق ادیث نوشته شده بودند، فیلم Wicked Little Letters به سوال بزرگتری می‌پردازد. هدف اصلی فیلم Wicked Little Letters این نیست که ایده‌های پلیسی و معمایی را بررسی کند، بلکه با نامه‌های کوچک شرورانه، یک جهان مهم و ترسناک ساخته شده است. ادیث، یک مسیحی باورمند است و از دیدگاه کلیسا، مادرش هنوز همان زنی است که از راه به در نیامده است. او زیر نظر مستقیم پدرش زندگی می‌کند و کلیسا برای او ارزش بسیاری دارد، حتی او مجبور است کتاب مقدس را دویست بار بنویسد که این واقعیت تکان‌دهنده‌ای است.

پس از حل یک معمای پلیسی، نامه‌های کوچک و شرورانه به یک اثر روانشناختی در نقد آموزه‌های کلیسا تبدیل می‌شوند. ادیث، که از سختگیری‌های پدر و مبادی آداب کلیسا خسته شده است، با طغیان و فحاشی تلاش می‌کند تا خود را خالی کند. او به عنوان یک نماینده از جامعه‌ای که تحت تاثیر فشارهای دینی و تربیتی قرار گرفته، به یک عنصر خاطی تبدیل می‌شود. این نامه‌ها به طرز هجوی و سرگرم‌کننده‌ای مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهند اما در پرداخت شخصیت‌ها، فیلمساز به رز گودینگ کمتر توجه می‌کند و ایده‌های خود را از لحاظ مسائل دینی و روانشناسانه بهتر بسط می‌دهد. فیلم Wicked Little Letters می‌توانست با اضافه کردن طنز به شخصیت ادیث، جذابیت بیشتری به خود ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا