بررسی بازی Flintlock: The Siege of Dawn | مردههای متحرک
بازیهای سولزلایک به لطف آثار فرامسافتور و به ویژه الدن رینگ، روز به روز در حال افزایش هستند و هر یک تلاش میکنند تا با ارائه محتوای جدید و خلاقانه، طرفداران این سبک را جذب کنند یا حتی این سبک را بین گیمرها رواج دهند. بازی جدید استودیو A44 به نام بازی Flintlock: The Siege of Dawn نیز از این قاعده مستثنی نیست و با ارائه یک تجربه سولزلایت، سعی دارد گیمرهای بیشتری را به خود جذب کند. اما آیا بازی Flintlock: The Siege of Dawn توانسته است این هدف را به خوبی به سرانجام برساند؟ با سرگرم پلاس همراه باشید.
بازی Flintlock: The Siege of Dawn، در داستانی که در آن، مردههای متحرک به سمت سنگر انسانها حمله میکنند، شما در نقش دختری به نام نور وانک (Nor Vanek) که در ارتش خدمت میکند، قرار دارید. با کمک دوستانتان، تصمیم میگیرید منبع حمله مردههای متحرک را نابود کنید. در این راه، شما متوجه دست داشتن خدایی به نام Uru در این قضیه میشوید. هنگام مبارزه با او و منفجر کردن راه ورودی مردهها به دنیای انسانها، اتفاقات بدی رخ میدهد و پرده میان جهان انسانها و خدایان نابود میشود. حال دنیای انسانها در دست موجودات افسانهای قرار میگیرد و شما با کمک خدایی به نام Enki، سعی دارید تا انتقام انسانها را از خدایان کهن بگیرید.
خلق جهان فانتزی در بازی Flintlock: The Siege of Dawn و تجربهی متفاوت آن
تمام داستان بازی Flintlock به بند بالا خلاصه میشود و کلیت ماجرا، صرفا بهانهای است که بازی را تا انتها ادامه دهید تا نهایتا با Uru روبرو شوید. به عنوان یک بازیکن، از خلق تم جهان سرزمین Kian و دنیاسازی آن لذت بردم. این روزها، ایجاد یک جهان فانتزی جدید در دنیای بازیها کمتر دیده میشود و استودیوها ریسک هزینه بر روی چنین مواردی را به جان نمیخرند. این باعث شده تا جنگیدن در سنگرهای خاکی، آن هم در کنار سربازهایی که یادآور نیروهای آمریکایی قرن ۱۷ و ۱۸ هستند، تجربهای نسبتا متفاوت از یک بازی سولزلایک را به شما نشان دهد.
اگرچه Kian از کلیت جهان بدم نیامد، اما داستان انتقام «نور»، آیا به طور کامل و درست جلوه داده شده است؟ در بازی Flintlock: The Siege of Dawn، «نور» به عنوان یک کریتوس مونث و خشمگین از خدایان معرفی میشود و با استفاده از المانهای امروزی و طنز، شخصیت او را به قهرمانهای نوجوانهای این روزها نزدیک میکند. اما شخصیتپردازی همراهان، اهداف دشمنان، و حتی ماجرای انتقام خود نور، به نظر معتبر نمیآید و همه چیز به نظر پوستی و بیاهمیت میرسد.
بازی Flintlock: The Siege of Dawn با ترکیب لور و کاتسین به همراه گفتگوهای شخصیتها، سعی دارد تا جهان خود را به تصویر کشیده و بازنمایی کند. اما، مدت زمان کوتاه ۹ ساعته فلینتلاک باعث شده که بیشتر گفتگوها به جملات کلی و مختصری مثل “ما به متحد احتیاج داریم و باید مردم روستا را نجات دهیم” خلاصه شود که برای جهان پیچیدهای که در بازی ارائه شده، کافی نیست.
کمبود تنوع در دنیای بازی و دشمنان: یک چالش برای تجربه گیمرها
این مشکل در دنیاسازی و تنوع دشمنان بازی Flintlock: The Siege of Dawn نیز واضح است. در طول بازی Flintlock: The Siege of Dawn ، دشمنانی که مواجه میشوید، از تنوع کافی برخوردار نیستند. به عنوان مثال، در ابتدای بازی تا ۴ الی ۵ ساعت از کل تجربه ۹ ساعته شما، بیشتر وقت خود را با مبارزه با مردگان یا شوالیههای شمشیرزن میگذرانید و حتی محیط بازی هم ممکن است تکراری به نظر برسد و احساس نوآوری نداشته باشد.
همچنین، مبارزات با حریفان نیز از نظر ظاهری خیلی متنوع نیستند و اگرچه الگوهای جذاب وجود دارد، اما هیچ چیز جدیدی در بازی وجود ندارد که قبلاً در بازیهای دیگر دیده نشده باشد. به نظر میرسد که تمام پتانسیل تم کلی جهان بازی در اینجا به طور کامل به هدر رفته است.
همانطور که گفته شد، وضعیت در بخش مبارزات بهتر شده است و اکنون میتوان لذت برد. در هر لحظه میتوانید همزمان چهار آیتم مختلف را حمل کنید که شامل سلاح اصلی، سلاح گرم کمری، سلاح گرم دوربرد و یک جای خالی برای نگهداری لوازم انفجاری و بطریهای بازیابی سلامتی و دیگر آیتمهای اضافی میشوند. سلاح کمری شما همچون سلاح گرم دست چپ هانترها در بلادبورن عمل میکند که با آن میتوانید حملات دشمنان را دفع کنید و سلاح گرم بزرگتری که حمل میکنید به شما اجازه میدهد که به دشمنان از راه دور آسیب وارد کنید. توسعه دهندگان بازی Flintlock: The Siege of Dawn برای بالانس کردن استفاده از این سلاحها، ایدههای خوبی را در بازی پیادهسازی کردهاند.
هنگام ضربه زدن به دشمنان و ادامه به مبارزه، مهمات سلاح کمری بازیابی میشود. اگر سلاح بزرگ شما نیاز به ریلود دارد، هر ببار پس از شلیک وارد فرایند ریلود میشود و مهمات آن تنها به هنگام دسترسی به چکپوینتها بازیابی میشود. سلاح گرم شما به شکل تبر، از جادوهای مختلف برای حمله به دشمنان استفاده میکند و با ضربات سنگین و سبک آنها را مورد آسیب قرار میدهد. علاوه بر این، قابلیت پری کردن دشمنان به هنگام دفاع نیز وجود دارد و نیروهای Enki نیز به کمک شما در مبارزات حسابی خواهند آمد.
مزایای حضور Enki در بازی Flintlock: The Siege of Dawn: قدرت دابل دش و جادوی خاص بر روی سلامتی دشمنان
با حضور Enki دو مزیت جذاب وجود دارد. اولاً، او قادر است به وسیله دابل دش یا دابل جامپ در مبارزات و حرکات در نقشه به طور کارآمد حضور داشته باشد. ثانیاً، جادوی خاص Enki تأثیری بر روی سلامتی دشمنان و نوار مقاومت آنها دارد. هرگاه Enki به دشمن حمله کند، نوار استقامت آنها ضعیف میشود و این امکان را فراهم میکند که آنها را زودتر شکست داد یا به زره و سپر آنها آسیب وارد کنید. همچنین، با پر شدن انرژی Enki میتوانید از ضربات ویژه و نهایی او که قابل شخصیسازی در طول مدت زمان استفاده کنید.
مانند سایر بازیهای Souls، در بازی Flintlock: The Siege of Dawn نیز هنگام کشتن دشمنان، مقداری Soul که به نام Reputation یا شهرت شناخته میشود بدست میآید. یک نکته جالب این بازی این است که شهرت شما به ازای کمبو زدن بر روی دشمنان و عدم تحمل ضربهها افزایش مییابد. اگر توانایی داشته باشید که دشمنان بسیاری را بدون اینکه آسیب ببینید کشته، شهرت بالایی بدست خواهید آورد که این یکی از جذابیتهای این بازی است.
بیشتر بخوانید: بررسی بازی Crime Scene Cleaner | تمیز کاری جنایت
با وجود تمام این امکانات، مبارزات بازی واقعا جذاب به حساب میآید. اگر از طرفداران این سبک یا حتی اگر اثری مثل گاد آو وارهای اخیر سانتامونیکا را دوست دارید، قطعا از مبارزه با دشمنان بازی، حداقل در ساعات ابتدایی لذت خواهید برد. اما مشکلات متعدد در این بخش وجود دارد که به ترتیب به آنها خواهیم پرداخت.
مشکلات عدم دقت و بالانس در بازی Flintlock
اصلی ترین مشکل بازی Flintlock عدم دقت در مبارزات آن است. گاهی اوقات، حملات دشمنان به خوبی جواب میدهند، اما در مواجهه های دیگر، ضربات شما به درستی به دشمنان نمیرسد و این باعث میشود بازی در هنگام مبارزات ناکارآمد شود. همچنین، بالانس مناسبی بین دشمنان، نوع حملات و سطح آنها و الگوی پیشرفت در بازی وجود ندارد که باعث میشود برخی دشمنان بسیار قوی و برخی دیگر بسیار ضعیف به نظر بیایند و بازیکن را گیج کنند. این مشکلات تشدید میشود زمانی که سختی بازی را افزایش داده و آن را به سمت تجربهی سختتری سوق میدهید.
به واقع، اگر تمام تلاش خود را بکنید تا سطح دشواری بازی Flintlock را افزایش دهید، به جای اینکه بازی به صورت منصفانه و متوازن دشوار شود، فقط دشمنانی با سلامتی بسیار بیشتر و ضربات ناعادلانه و غیرمنطقی در برابر شما قرار میگیرند، بهطوری که عملا هیچ راهی برای مقابله دقیق با آنها وجود ندارد و تأثیر عامل شانس به طور قابل توجهی افزایش مییابد. من میپذیرم که بازی سعی میکند تا تجربهای هیجانانگیز ارائه دهد و هدف دارد تا هم طرفداران سبک بازی سولزلایک و هم علاقهمندان به اکشن نقشآفرینی را به بازی وادار کند، اما در نهایت، سازندگان نتوانستهاند یک تجربه متوازن در تمام سطوح دشواری به بازیکن ارائه دهند.
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد اثر سولز، حضور باسفایتهای متنوع و جذاب آن است که در بازی Flintlock نیز قابل مشاهده است. این باسها از نظر ظاهری شاید جذاب نباشند، اما در مبارزات بازی تنوع و جذابیت زیادی ایجاد میکنند و باعث میشوند تا بازیکنان به چالش کشیده شوند. با این حال، ممکن است مبارزات با باسها در این بازی بخصوصیتهای خاصی نداشته باشند و احساس مبارزهی حماسی و فراموشناپذیری ایجاد نکنند. به طور کلی، حس و حال باسهای بازی در Flintlock شباهت زیادی به مینیباسهای معمولی دارد و از تجربه مبارزه با باسهای حماسی و جذاب که در سایر بازیها مانند گاد آو وار رگناروک وجود دارد، کمتر است.
برای ایجاد تنوع در بازی، سازندگان تصمیم گرفتند یک مینیگیم مهیج به نام Sobo را در بازی قرار دهند. بازی Flintlock شامل دو راند مختلف است. در راند اول، شما باید با جابجایی سکهها بر روی صفحه، یک مثلث را بسازید. در راند دوم، با تعداد محدود حرکات، باید حریف خود را در جلوی کامل کردن مثلث با استفاده از سکهها متوقف کنید. این بازی با NPCهای مختلف قابل انجام است و ایدهای جذاب دارد. اما هوش مصنوعی سینوسی این بازی که در برخی موارد بسیار قوی و در برخی موارد ضعیف عمل میکند، ممکن است در طولانی مدت از لذت بازی کاسته و عدم وجود جوایز ارزشمند برای شرکت در مسابقات Sobo، انگیزه کافی برای شما ایجاد نکند.
همانطور که قبلا اشاره کردم، طراحی دنیای بازی Flintlock از لحاظ هنری بسیار جذاب است و عناصر منحصر به فرد آن نسبت به سایر بازیهای سولز قابل تحسین است. این دنیا اکثرا از جنگلها، مناطق جنگزده و غارها تشکیل شده و طیف گرم رنگی دارد، اما کمی کمرنگی در آن وجود دارد که جهان را تشکیل میدهد. گشت و گذار در دنیای بازی خستهکننده نیست، اما باید توجه داشت که این دنیا به تنهایی شگفتانگیز نیست و نسخههای کاملتری از دنیا در بازیهای دیگر قابل دسترسی است.
انیمیشنهای حرکتی نور و دشمنان در بازی Flintlock، به طور عمده نرمتر و سریعتر از سایر آثار سولز هستند و گشتاور بیشتری به هنگام قفل شدن روی دشمنان در دسترس شما قرار دارد. اما، مکانیزمهای بازی به طور دقیق عمل نمیکنند و باگهای بسیاری ممکن است در آن وجود داشته باشد. به عنوان مثال، انیمیشن لیز خوردن از روی شیب گاهی باگ میخورد، دشمنان ممکن است داخل زمین فرو روند و انیمیشنها گاهی به صورت کامل پخش نشوند.
اما، خبر خوب این است که بازی تجربه بهینهای دارد و روی اکثر سیستمها به راحتی قابل اجراست. وجود تکنولوژیهای روز، به شما امکان میدهد تا بازی خود را بسته به سیستم شخصیتان شخصیسازی کنید و فریمریت مناسبی را بدست آورید که نشان از دقت بازیسازان در ارائه یک تجربه بهینه و قابل دسترس است.
درباره موسیقی و صداگذاری بازی هیچ انتقاد خاصی ندارم و نه از آن لذت بردم. همه چیز به شکل معمولی و استاندارد است و صداپیشهها یا موسیقی در طول مبارزات بیشتر از حد معمول برجسته نیستند تا بتوان به آن توجه کرد.
بازی Flintlock: The Siege of Dawn چه نوع بازیای است و داستان آن درباره چیست؟
«Flintlock: The Siege of Dawn» یک بازی اکشن-آرپیجی با تمرکز بر مبارزات سریع و ماجراجویی است. داستان بازی در دنیای فانتزی و پر از اژدها و سحر و جادو روایت میشود و بازیکنان در نقش یک جنگجوی سرسخت و قهرمان به نام “Elo” در تلاش برای نجات دنیای خود از نیروهای تاریکی هستند.
چه ویژگیهایی بازی Flintlock: The Siege of Dawn را از سایر بازیهای مشابه متمایز میکند؟
این بازی با سیستم مبارزات ترکیبی، گرافیک زیبا و طراحی دقیق محیطها، تجربهای منحصر به فرد ارائه میدهد. همچنین، بازی به خاطر سیستم پیشرفتهی سفارشیسازی شخصیت و سلاحهایش، و وجود دشمنان و ماموریتهای متنوع شناخته میشود.
بازی Flintlock: The Siege of Dawn برای کدام پلتفرمها منتشر شده است؟
این بازی برای پلتفرمهای PlayStation 5، Xbox Series X/S، و PC منتشر شده است. نسخههای مناسب برای کنسولهای نسل جدید و PC به بازیبازان این امکان را میدهند که از گرافیک و عملکرد بهینه بهرهمند شوند.